Att se världen från olika perspektiv

Hej!
 
Ja funderingar och missnöjen födder nya tankar, När jag var yngre har en av många drömmar varit att ha en egen häst vilket jag nu har efter massor av jobb. Men är jag nöjd och glad med det? Ne inte riktigt, Jag och min nuvarande häst passar inte riktigt ihop. Att drömma om att ha en fin och väldigt lovande häst och faktiskt ha råd med det vilket jag också har men inte är jag riktigt nöjd. 
 
Ja då jag går runt och och funderar över om jag ska lägga pengar och "investera" i en ny häst kan en annan gå runt och fundera på så mycket mer livsviktiga val, om man fått ihop tillräckligt med pengar idag för att ha råd och överleva imorgon. Om en har gjort tillräckligt bra ifrån sig för att maten ska räcka en dag till. Fundera över om en kommer kunna somna ikväll när kylan nu börjar trycka på och tar sig in mellan alla lager och försök att stänga den ute. 
 
Ja jag har det förbannat bra, jag är förbannat lyckligt lottad att vara född och uppvuxen i länder i en familj med resurser för att siktet ska vara så långt bortom mina grundbehov som människa att jag faktiskt sitter och funderar problem som långt utöver vad som många kanske anser nödvändigt/livsviktigt. 
 
Att försöka få ihop vardagen för att hinna med både jobb och studier. Att ha ett jobb, att ha möjlighet att plugga och lära mig så mycket mer om det jag verkligen brinner för. Att ha valfrihet. Kämpa för frågor som jag tycker är viktiga utan att i första hand vara rädd för konsekvenserna. 
 
Att ha dilemmat av vad jag ska prioritera och göra först när det gäller jobb plugg och att resa. Att liksom vara i den sits där det är ett dilemma och inte i första hand en avlägsen och omöjlig dröm och förhoppning. 
 
Ja jag tillhör en minoritet i att jag är "invandrare" och inte i regel alltid faller för cis killar och dyl, men även en majoritet för att jag bor i "västvärlden" för att jag bor i Sverige och för att jag är människa. 
 
Jag kom till Sverige stillsamt med plan, började på ett svenskt dagis där jag senare också förjade förstå att jag hamnat på en plats där människor pratade svenska något jag inte fattade från början. Jag fick dessutom hjälp att förstå skillnaderna på den plats där jag bott i hela mitt liv och min första fyra år men också att förstå den nya kulturen och språket som jag redan var bekant med men som jag bara tidigare hade pratat med mamma med. 
 
Sitter och funderar över Julklappar så här i "Juletider" Vad ska man köpa, hur ska jag tänka, med min miljöprofil på utbildning och mina intressen för miljö och resurser och dylikt har jag funderingar på att ha det lite som ett tema för de klappar jag ger bort. Att ha hantverk, miljötänk och kunskapstänk i baktanken när det kommer till julklappar. 
 
Perspektiv och möjligheter, en ljus framtid! 
 
//Elise C 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback