Brukshundar och yrkes förare

Hej!
 
Redan för 11 år sedan var jag intresserad av bruksdiciplinerna inom hund. Men eftersom valpen vi precis fått hem var en schabrador och va en så kallad blandrashund var det inte möjligt att gå olika brukshunds utbildningar/kurser till någon utsträckning. Något som då gjorde mig ganska upprörd som tio åring och ett brinnande intresse. Genom åren har jag dock gått på alla möjliga kurser med min hund vilket varit jätte kul! 
 
Jag har lärt mig otroligt mycket genom åren och har 100 gånger bättre koll på träning av hundar och hundar överlag än vad jag hade då. Jag har även träffat otroligt kunniga och duktiga tränare och hundförare som delat med sig av sin kunskap. 
 
för ett antal år sedan och genom åren har jag gång på gång stött på olika yrken och dicipliner där hundar bidrar till en amhällsnytta men även yrken där hunden är en viktig del. Något jag genom åren har funderat mycket över. 
 
Nu ett antal år senare är min lilla valp snart 11 år gammal och att börja någon ny utbildning eller inriktning är inte så aktuellt men mitt intresse har växt allt mer genom åren. Den ras som varit mest tilltalande genom åren är den Belgiska Vallhunden Malinois. En hund som måste jobba för att må bra. En hund som på grund av sin stora arbetsvilja och läraktighet passarbra inom flera olika områden. 
 
När jag nu kan få tid att skaffa en ny hund och påbörja en utbildning för att senare kunna arbeta och göra nytta med hunden som arbetskamrat vet jag inte dock hoppas jag att det inte ska dröja allt för länge. Då det verkligen är något jag skulle vilja lära mig mer om. 
 
Man kan fråga sig hur Geografi och ett yrke eller jobb inom hund skulle kunna gå ihop, antingen så är de två yrkena separerade eller att jag möjligen kan få nytta av att veta mer hur naturen och ser ut och är uppbyggd när det kommer till ex när det inträffat naturkatastrofer eller dylikt där räddningshundar med förare kan spela en viktig roll. Ett av många yrken man kan ha som hundförare med en hund som älskar att arbeta. 
 
Ja drömarna är många och stora och när och i vilken turordning det blir vet jag inte men ja det är ju trotts natt vilket betyder en bra tid på dygnet att dröma och fundera :) 
 
Här kommer ett gäng bilder på min underbara och älskade lilla vovve! <3
 
 
 
 
 
 
 
 //Elise C

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback