Häst tankar och drömmar!

Hej!
 
Ja vad gör man! Fram och tillbaka fundera fundera, hästköpar tankar hit och ditt. Har funderat länge på att skaffa en ny häst var på g ett halvår innan studenten och under min Dille tid var jag också på väg att köpa diverse olika hästar eftersom det var viktigt för mig att ha med mig en häst på skolan. Dock har jag i slutändan lyckats hitta bra hästar att ha på träning/foder och att köpa häst i slutet av min gymnasie tid när jag inte hade någon koll alls på vad jag skulle göra efter studenten blev till slut en dålig ide. Det slutade med att det inte blev någon mer häst utan vi sålde istället även den hästen vi var delägare i under den period då jag hade Toppur på skolan.
 
Dock har jag länge funderat över om jag och Toppur egentligen är en så bra kombination eftersom jag länge tyckt sakna det där speciella som gör att jag verkligen tycker att ridning och hästar är så fantastiskt kul. Har länge tvekat på om vi skulle kunna bli en bra kombination och om det kan bli så i framtiden vet jag inte. Idag är jag betydligt mer hoppfull än vad jag varit på många år. Att ha en häst med potentiall har länge varit en dröm, vilket Toppuer garanterat är. Har är super fin och så länge han nu får utvecklas i rätt riktning så finns det alla chanser i världen att komma ut och tävla lite mer seriöst och åka iväg på en del tävlingar. Har hunnit med att tävla honom två gånger då jag hamnat på en andra och tredje placering. Har dock aldrig tyckt att han varit i en riktigt form då vi tävlat utan mer ställt upp för att få in vanan och för att träna på att tävla men ja det har även gott bra vilket såklart alltid är kul.
 
Trotts våra stundtals framgångar och den senaste upptäckten vi gjorde efter helgens kurs återstår tankar och drömar om ett sto och unghäst. Det är trotts allt en del skillnader mellan valacker och ston och ja saknar det. Har även drömar om att ta föl senare och ja det är betydligt lättare eller snarare möjligt med ett sto till skillnad från en valack xD 
 
Har varit väldigt mycet fram och tillbaka om jag bör skaffa en unghäst på Island för att kunna plugga klart och sedan satsa helhjärtat på en unghäst eller satsa på en unghäst i Sverige och satsa på att träna själv från början vilket skulle vara fantastiskt kul! 
 
Om ett par dagar får jag dock svar på lite närmare hur våren kommer att se ut när det kommer till plugg och jobb vilket är förbannat bra. Om jag verkligen vill läsa det jag sökt till är även något jag funderar en del över men ja att få till en kandidat i längden är i alla fall ett av många del mål. 
 
Några hingstar som jag fastnar för under åren är bland annat:
 
Frami från Häringe en otroligt vacker hingst som tyvärr fick somna in i början av året dock finns det många avkommor efter honom. Har ridit ett antal avkommor och beskådat ännu fler och tycker att de varit otroligt trevliga och roliga hästar.
 
Sibelius Von Eichenhof är också en hingst som jag varit svag för och ja ett sto efter honom skulle såklart vara otroligt kul. 
 
Efter min allt för korta tid med Hildur är musblack en färg jag är ganska svag för men även ston efter Toppur (elit) Hildur är verkligen en häst jag saknar väldigt mycket!
 
Hrafnfaxi avkommor har jag ridit och sätt många av, otroligt roliga hästar. Toppur precis som många hästar i stallet är avkommor efter honom. 
 
Sommaren 2012 red jag många finna hästar bland annat ett ungt sto efter Illingur, en väldigt rolig och positiv upplevelse som jag gärna skulle vilja uppleva igen. 
 
När det kommer till ISLAND har jag inte alls lika bra koll på Hingstar eftersom det finns så otroligt många men en välkänd hingst som gjort ett intryck via fina avkommor som jag både fick rida och uppleva är Dynur fra Hvammi. De avkommor jag ridit efter honom har varit otroligt trevliga!
 
Även hingsten Oskaringur gjorde ett stort intryck på mig under min vistelse på Island, en då 2 åring unghäst som inte var så bekväm med människor men otroligt vacker och väldigt tilltalande idag tre år senare är han tränad och bedömd i första klass så ja en häst efter honom vore inte helt fel.
 
Så ja finns diverse olika typer av hingstar som gjort intryck Gisli fra Reykjavik ger också trevliga avkommor!
 
Vad som händer och hur det blir får framtiden utvisa! 
 
Ett av många fina föl på Island och Gården Midas!
 
Reyr hästen vi var delägare i halvbror med Camilla Heds förra tävlingshäst Thor!
 
Leiknir från Övergran och Sigfus på SM för ett antal år sedan.
Hildur <3 E, Toppur (elit) 
 
Ha re bra!
 
//Elise C 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback