Stockholms Hundmässa "Malenois"

Hej!
 
Idag träffade jag en vän på förmiddagen och sedan bar det av till Stockholms Hundmässa vilket var otroligt kul! Tittade först på utställningarna av diverse olika raser vilket var intressant. Den hundras som jag främst hade hoppats på att se var den Belgiska Vallhunden och "versionen" Malenois. När det väl var dags för utställning av grupp et som Malenoisen tillhör gick det dock inte som förväntat. Då de visade en Laekenois vilket var den enda avde fyra Belgiska Vallhundar som visades. Tråkigt värre men men gick till deras monter senare och fick ett antal tidningar om "Mallar" som de också kallas. 
 
Varför jag har ett så stort intresse för Mallar vet jag egentligen inte riktigt. Har varit en ras som tilltalat mig i minst ett par år. Dessa hundar används mycket av polis och av militären. Det är även mycket vanligt att köra IPO med denna ras något som länge facinerat och inspirerat mig. 
 
Skulle vara superhäftigt att träna och köra IPO med en egen malle någon gång. Eftersom jag även haft ett intresse av att utbilda mig inom militären är Mallar en bra ras eftersom de är väldigt skarpa och älskar att jobba. Anledningen varför jag haft ett intresse av att gå någon utbildning inom militären är för att hundförar yrket länge varit av intresse eftersom man både kan göra nytta men också ha med och jobba med en hund under arbetstid och ta tillvara på deras fantastiska egenskaper. 
 
Har även varit lite inne på polis yrket, men känns svårt att vara civil och privat person med ett sådant yrke. Något jag anser är viktigt. Att kunna stå upp för sina åsikter och inte konstant dömas av sina egna värderingar osv. 
 
Får se när det är möjligt att skaffa en ny vovve och börja träna med, något som också är värt att tänka på är också att hunden inte får vara för ung eftersom den måste vara stabil och säker i sig själv för att fungera bra i ett yrke där detta krävs av hunden. Dock vill jag gärna ha hunden från när den är valp eftersom det är bra att börja träningen tidigt och kunna forma den och förberedda den på kommande uppgifter i framtiden. 
 
För er som inte känner till denna ras här nedanför är en bild från Google på en malle:
 
 
 
 
 
 
 
 
//Elise C 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback