Politik val och demokrati

Hej!
 
Ja den 25 Maj var det val till Europa parlamentet. Jag och många tusentals andra tog ett ansvar och röstade. Jag menar inte på att man är korkad om man valde att inte rösta det varje enskilds ensak och val. Dock är det svårt att förstå när dessa personer senare kommer med argument eller klagomål när de tycker är fel då de också valt att inte vilja påverka. 
 
Val deltagandet var precis som tidigare år lågt 48,? % var med och la sin röst. 
 
Att rösta blankt ett bra alternativ? Jag anser att rösta blankt också är bra eftersom man har visat på att man stödjer rösträtten för alla som är röstberättigade i Sverige. Att man stödjer att vi alla som bor i ett land oberoende av vart också har en röst att säga vad vi tycker.
 
Jag vet att det finns många som har svårt att identifiera sig med ett specifikt parti då man inte håller med partiet mer än kanske på några punkter exempelvis men att inte rösta alls gör det inte bättre. Därför tycker jag att en blank röst är bättre än en utebliven röst eftersom röstdeltagandet höjs och procenten på grund av detta också blir "vettigare" på grund av att fler kommit på tal. 
 
Jag accepterar och respekterar andra som har en åsikt som skiljer sig från min. vi alla tänker inte likadant och tur är väl det. Det jag inte riktigt fattar är när ett parti uppenbarligen har en sådan okunskap att det liksom lyser, i debatter interjuver och att de partiet gick till val på sedan bara är ett exempel. Det är bara galet att ett sådant parti kan ta sig så långt, när de uppenbarligen inte vet hur de ska agera idag. Ska bli intressant att se om frågorna från reportrar och media kommer att bli besvarade eller om val löftena kommer att bli besvarade eller om det hela rinner ut i sanden och snarare blir någonting som konstant lägger och skaver. 
 
Här är en liten låt skriven för ca ett år sedan som tar upp ett och annat som idag är så kallat "Sverige"
 
 
//Elise C

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback