Att vara medveten och tänka kritiskt!

"Första steget mot en förändring är att vara medveten!"
 

Så lyder ett av många ordspråk, ett ordspråk jag själv tycker säger väldigt mycket! Att man är medveten behöver inte i säg betyda att det skulle vara lättare, däremot är det en förutsättning för en förändring. Eftersom det är först då det är möjligt att påverka något i en bättre riktning. 
 
För min egen del försöker jag att tänka utanför en given ram eller låda, försöka att vara norm kritisk och att inte i första taget acceptera något för att "det står så?!" men att tänka igenom det en gång till och försöka läsa mellan raderna. Det är inte alltid som jag är så medveten men jag försöker! Sen att alltid reagera på allt är i sig kanske inte alltid möjligt. 
 
I dessa tider med en ny och ganska splitrad regering är det väldigt mycket skriverier och en hel del starka åsikter för och emot saker och delar av vårt samhälle. Media och olika tidningar framställer olika nyheter och information på olika sätt vilket betyder att ett kritiskt tänkande är bra. Sedan jag flyttade tillbaka till Stockholm och många gånger passerar löpsedlar, läser metor och andra tidningar kommer jag i kontakt med betydligt mer media än vad jag gjorde förr när jag bodde i Östersund, där jag varken hade TV eller någon tidning jag läste dagligen även om facebook är en plats där mycket sprids tidigt och fort. 
 
bild från nätet. 
 
//Elise C
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback