Ett engagemang - En livsstil - Ett hopp

Hej!!
 
Trotts att jag varit aktiv i RFSL i två år uppe i Östersund, har jag faktiskt inte varit medlem, något jag såhär i efterhand känner mig lite dum för, men har blivit något som jag tänkt att det är klart att jag ska vara med i men inte kommit till att faktiskt registrera mig. Nu är jag i alla fall medlem men i RFSL ungdom vilket jag är grymt nöjd över och så fort vi passerat nyår ska jag in och förnya det!
 
Min tanke om att vara aktiv i RFSL och liknande aktiviteter/föreningar kändes en mer aktuellt efter att ha fått möjligheten att åka på ett konst kollo, vilket är det absolut bästa jag gjort!! En helt fantastisk vecka med många nya vänner och magiska minnen. En vecka som både fick mig att växa som person men också inspirerade mig till tusen och öppnade många nya dörrar!! Helt underbart och att dessutom få möjlighet att åka ditt med en vän var sjukt kul!! Många av minnena från denna vecka kommer på tal dagligen när vi ses och ja det är inte lätt att hålla sig för skratt. Många av de jag träffade under denna vecka har jag även träffat efter denna vecka. 
 
Åren innan 2011 har jag funderat på att åka in på Pride paraden men då jag haft dålig koll hände det inte. Efter konst kollot och de år jag äntligen hade åldern inne för att jobba som volontär på Pride och var hemma i Sverige anmälde jag mig. 
 
2012 Var första året som jag var i Sverige och hade åldern inne för att kunna vara volontär, sagt och gjort jag anmälde mig och gick på info mötet/träffen inför volontärarbetet. Jag träffade några från konst kollot vilket var kul men även en del nya personer under denna träff även om jag stundtals var lite vilsen då jag knappt kände någon. Om man dock inte känner någon så det lättaste sättet att lära känna någon är att börja prata med någon, sagt och gjort. 
 
Under mitt första pride, knöt jag ännu fler kontakter och kom i kontakt med ännu fler helt fantastiska och roliga människor! Det blev ytterligare en vecka av minnen och i frihetens tecken. Att vistas på en plats där det inte spelar någon roll om hur man definierar sig eller vem man är utan accepteras oberoende av det är fantastiskt. Att dessutom prata med människor som inte dömer en eller tar in alla samhällets normer i var och varannan mening gör en otrolig skillnad! Kanske även en lättnad. 
 
Unde de senare åren när jag bott i Östersund har jag också varit en del av RFSL Östersund styrelsen. Något som varit väldigt givande, även om storleken av staden och normerna inte varit allt för långt ifrån. 
 
2013 och 2014 har jag också haft möjligheten att jobba som volontär och att åka på Pride som enbart besökare känns bara konstigt! Andra året på Pride som volontär fick jag möjlighet att vara med som fotograf en otroligt häftig och rolig uppgift under ett sådant event. Att vara en miljö där man bara spirar samtidigt som jag då fått möjligheten att göra något som jag verkligen brinner för är awsome!
 
Under detta Pride var jag återigen parkvolontär ett uppdrag som även det är roligt även om det var speciellt för min del att få vara fotograf under ett sådant event. Nästa år vore det kul att vara med lite tidigare och gärna jobba med eventet innan själva pride veckan. 
 
Hoppas även på att kunna delta på fler aktiviteter och happenings innan nästa pride!! :D 
   
Några mobil bilder från årets pride! 
 
//Elise C 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback