Hästen som individ VS vinst drivande maskin!

Hej!
 
För mig har alltid skikliga och duktiga tränare inom häst alltid varit något som inspirerat mig, som alltid ser till hästens bästa och i sin träning inte ser hästen som en maskin utan en individ och en relation att vårda och ta hand om på bästa möjliga sätt. Där mångsidig träning och vila går hand i hand. Detta tanke sätt och metoder inom träning anser jag många inom islandshäst världen har även om det finns dålig häst hållning osv representerat inom alla dicipliner. 
 
Inom både trav och galopp har pengarna en otroligt stor betydelse som jag kan tycka ibland går ut över hästarna och stundtals även deras välbefinnande. När det kommer till träning finns det massor av olika tekniker och tips kring hur man på bästa sätt kan träna sin travhäst eller galoppör för att prestera så bra som bara möjligt på tävling. 
 
Nu har det kommit en ny "revlotionerande" tränings metod i form av en robot. Tränaren/kusken sitter då i förarsättet bakom hästen och styr träningen med hjälp av en gaspedal och knappar. Hästen får springa utan att bli störd från ryttare och kusk och istället så har man försökt efterlikna detta med hjälp av olika vikter placerade på hästens rygg. 
 
För mig är hästarna individer och bör inte bli sedda som robotar, som med lite tur även kan gå med vinst. Känns ganska absurt att träna hästarna i form av att placera dem i en maskin. Visst ser man hästen och på så viss kan se om något är på tok men fortfarande all den information jag får jag jag rider och tränar en häst om dennes välbefinnande/välmående/humör etc missas totalt. Kan vara att hästen sitter fast lite i vänster sida som den inte brukar sådan små saker kan innebära just det eller att det finns något annat som stör hästen. 
 
Att alltid behandla hästen som ens barn och skämma bort dem över alla gränser och nästan ta in dem till huset kanske inte är att föredra alltid men då ser man individen. Ett annat sätt är att ha hästen som en häst och bara det där man utelämnar det mesta av människor och rider och tränar dem men annars har dem i en flok där de får leva och fostras av varandra. Det är också ett sätt som många använder men att se dem som maskiner och med lite tur vinstdrivande sådana är absurt! 
 
 
 
En artikel om tränings metoden:
http://www.dailymail.co.uk/sport/racing/article-2790801/revolutionary-racehorse-training-track-gets-green-light-construction-lambourn.html
 
//Elise C 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback