Hundträning och min hund Kita! :)

Hej!
 
Nu de senaste veckorna har jag haft huvudansvaret för vovven i hushållet. Har bott borta länge och inte träffat henne speciellt mycket. Även om det stundtals är svårt att få ihop ett bra schema med alla promenader och saker som händer och sker under dagarna med jobb plugg och annat har det ändå gått bra. Yrket hudförare inom polis och försvarsmakten har länge varit något som inspirerat mig, då hundar är riktigt roliga att jobba med och att då få just precis att få ha hund och även att använda den inom ett arbete och ta tillvara på de fantastiska egenskaper de har vore otroligt roligt!
 
Har varit mycket mer uppmärksam på min egen hund de senaste månaderna och blivit medveten om diverse beteenden som hon gör. Detta har även gjort att jag satt henne under lite mer press, exempelvis att vänta in mig istället för att dra iväg förre som hon nästan alltid gjorde genom dörr öppningar osv. Har även försökt att aktivera henne på fler sätt än bara promenader i form av olika sök efter godis och dyl. Har även varit en del i hundrast gården med henne vilket gett positiva och bra resultat då hon blivit mer bekväm med andra hundar. 
 
Kom precis in med henne efter en otroligt bra promenad, inte jätte lång på kanske 40 minuter men där jag hade henne lös en hel del och fick henne att bli väldigt lyhörd på mitt kropps språk osv. Riktigt roligt!!! :D 
 
Ja trotts att hon är tio och borde vid det här laget känna till det mesta är det aldrig försent att lära henne nya saker, har genom åren varit på säkert 10 olika kurser med henne av diverse inriktning, allt från agility till vardagslydnad till lite mer allround kurser där vi provat på olika brukshunds moment och olika sätt att öva in exempelvis att inte dra i kopplet osv. Har även hunnit med ett ungdomsläger med hund vilket var otroligt kul!
 
Att skola om henne och få med henne på något jobb är troligen försent men inspiration ger det garanterat! IPO och andra bruksformer har länge varit något som jag tyckt varit väldigt häftigt och definitivt något jag skulle vilja prova på i framtiden!
 
Kort fakta:
Namn: Kita
Kön: Tik
Ålder: född 2004 den 17 maj
Ras: Shäfer / labrador "schabrador"
Kull: Kita eller "Molly" som hon hete, är en av fyra valpar, två hanar och två tikar. (Den ena hanen bor faktiskt inte allt för långt bort och de är otroligt lika!, de har dock inte fått träffats efter att då flyttade) 
Utbildning: deltagit på diverse kurser och provat på det mesta 
Bästa minnet: En av de bästa minnena jag har med denna lilla tjej var när jag varit på scoutläger. Under tiden hade mina föräldrar varit iväg och hämtat henne från uppfödaren och haft henne hemma ett par dagar utan mig och min bror. I slutet av lägret kom mina föräldrar och hämta mig och min bror och det var också första gången jag träffade kita. Så otroligt roligt och något jag sätt fram emot hela lägret! 
 
En något överexponerad bild från en av många vandringar då Kita fått följa med!
 
En av många springturer/långa promenader med lill tjejen! 
 
//Elise C

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback