Normer som präglar våra unga år!

Hej!
 
Läste precis en post på facebook där personen i fråga uttryckte sin irritation kring varför vi konstant måste "köna" ting. Som ex "tjejlego" eller "pojkcykel". Vad har det för betydelse om ett barn cyklar på en blå, röd eller grön cykel eller om ett barn leker med lego där det finns legobitar av färgerna, rosa, bruna, svarta, gröna och gula? 
 
Jag anser att det är onödigt att skriva flick... pojk... för i grund och botten spelar det ingen roll. Om produkten gör den nytta eller fyller de syfta/funktion den/de är utformade att göra så spelar det faktiskt ingen roll vilken färg den har. 
 
Antagligen är dessa sätt att utrycka sig på, grundat i normer och att nästan allt utgår från att det finns ett givet kön. Saken är den att det fnns fler kön än två och alla definierar sig heller inte som något och att dessutom prägla barn och få dem att tänka att det bara finns två alternativ kommer antagligen inte gynna någon annan än de som är inkörda i normer och reklam där det stundtals kan underlätta. 
 
Barn ska bli behandlade och sedda som barn och sedda för den fantastiska och unika individ dem är. Sedan vad det innebär när det kommer ner till kritan och hur man tillämpar det praktiskt i förskolor och andra samanhang kan skilja sig mycket. 
 
Dock är jag inget fan av när man använder begrepp eller tillrätta visningar som "Sluta sådär gör inte tjejer!" eller Sådär får man inte göra så där gör inte pojkar" för vem som gör det ska inte ha betydelse utan snarare om det är okej eller inte. 
 
Det är också när man plockar in rätt och fel och åsikter in i undervisningen och lärandet som det stundtals kan ställa till problem. Förskolor/ skolor överlag ska ha en objektiv syn på mycket och främja olika väderingar som inkluderar alla människors lika värde osv. 
 
Grävmaskin, Fotograf: Elise Carson ©
 
//Elise C
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback