När det kommer och handlar om överlevnad :)

Hej på er!
 
tre timmar kvar på mitt jobb pass och timmarna passerar. Discovery channel har varit mitt sällskap under natten med några intressanta program. Senaste programmet hanlar om överlevnad i Florida. Minns inte namnet på personen det handlar om men han är en typiskt överlevare som är ute i galen terräng och gör allt för att visa att det faktiskt går att överleva även i den mest omöjliga terrängen. 
 
I det områden han befinner sig i är det inte helt fel att ha geografi kunskaper. Det är lätt att falla in i det när jag bara sitter och tittar. Att falla in på och försöka analysera jord och bergarter hur stenarna ser ut hur vattendragen ser ut hur omgivande terräng ser ut. Försöka se mönster och samanhang på vad och hur de olika faktorerna har påverkat vad. 
 
Något som är ganska snuskigt och som i alla fall inte jag brukar tänka på när jag är ute och vandrar eller dyl är hur man kan få fram vatten från jord. Jag brukar dock inte vara ute i öken (arida landskap) och vandra dock har jag vandrat i Crand Canyon, Yosemite och June Lakes tidigare. Något som jag måste säga verkligen var en häftig upplevelse och definitivt något jag kan tänka mig att göra igen. Vad han i programmet gjorde var dock att använda en strumpa som ett filter och pressa jorden i strumpan för att få fram vatten och ja om jag var tvungen och det var det ända sättet så ja absolut. Dock går det trolgien att göra liknande processer med andra tyger än strumpor också. En ganska häftig ide ändå. En ganska enkel lösning som i alla fall inte jag skulle tänka på i första hand i alla fall.
 
Om jag får säga det själv var det lite väl länge sedan jag var ute och vandrade senast och definitivt något jag skulle vilja hinna med detta år. När och om det vore möjligt vet jag inte än men skulle vara kul. Dock skulle jag troligen behöva dra ut ett par gånger för att även kompensera för förra året då jag missade den årliga vandringen för att de valde att dra utomlands. 
 
Att vandra en kortis på Island eller kanske snarare ta en längre promenad skulle möjligen kunna vara en rolig aktivitet. När jag var på Island sist 2011 var jag ute och vandra i närheten av en glaciär vilket var häftigt. Om det finns någonstans på jordytan där det känns som att "gå på moln" så var det där. Med stora och djupa mossiga områden som sviktade massor när man gick på dem... Haha vem behöver en avancerad och tilverkad säng när man lika gärna bara kan lägga sig ner på marken när man blir trött och känner för att vila :) 
 
Bild från vandring på Island 2011
 
Dock blev det en hel del tältande förra året vilket var mysigt!! :)
 
//Elise C
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback