Sociala medier en ventil på livet

Hej på er!
 
I de samhälle vi lever i idag så delas allt mellan himmel och jord på sociala medier. När någon går bort, någon blir sjuk eller någon födds. De generationer som födds de senaste tio åren går mest troligt att följa in i minsta detalj om hur dennes uppväxt har varit, hur mamma upplevde gravititeten och hur första skoldagen varit för en liten nervör 6 åring till hur studierna har gått och vilken inriktning. 
 
Detta delas lite på gott och på ont. Klart att jag som har en fråga om något kan få otorligt mycket kunskap om jag väljer att ställa frågan i rätt forum. Dock finns det även en baksida av detta. Främst tänker jag denna gång på våra djur och kanske främst hästar. 
 
Idag är marknaden många gånger till köparens fördel. Om en potentiell köpare till en häst känner till namnet på hästen går det många gånger att hitta otroligt mycket material. Allt från bilder till blogg inlägg till all info som delats på fb om med och mot gångar. Skador, hur fantastiskt den där sommardagen varit i stallet när allt verkligen bara klickat till hur jävligt det kändes när hästen utmana en till varje pris. 
 
En ganska typiskt köpare vill ha en bra häst som passar ens egna behov. En skade frihäst är något vi alla letar efter. Vilket i sin tur leder till att den info som vi delar med oss på fb och dylikt där det stundtals spekuleras om allt mellan himmel och jord när vi lägger upp bilder på sår eller andra konstigheter. Detta ger väldigt mycket facit till köparen. Självklart så ska den info om tidigare skador alltid påpekas när ett sälj tillfälle är aktuellt och det har påverkat hästen tidigare. 
 
Dock vet jag själv som djur ägare att det är väldigt lätt att bli orolig och börja spekulera själv när något är fel och en av våra många ventiler är idag sociala medier och däribland Facebook. 
 
Jag själv försöker tänka ett steg till av samma anledning som en potentiell arbetsgivare inte vill få ett första intryck av en person som en stor fest prisse så kommer i regel en potentiell köpare också tappa intresset när den läser om alla skador eller spekulationer om skador. 
 
Jag personligen brukar ha det i baktanke när jag väljer att dela med mig av saker på sociala medier. Både när det kommer till människor och djur. Att inte skriva ut namn om en är förbannad på någon eller om jag är orolig för någon. Att inte skriva uppenbara saker som kan förknippas eller snabbt kopplas till en specifik person, djur eller häst. 
 
Sen kan jag misstänka att bilder kan ge svaret ganska fort ändå. Det är möjligen något jag bör tänka mer på men just att tänka till innan jag skriver diverse saker. 
 
Det går självklart att lista ut vem och vad jag skriver om eller vilken situation jag ibland tänker på när jag skriver en del inlägg men det är oftast de som känner mig som vet om och då ser jag heller inget problem då min blogg troligen blir källa nummer två och inte den första eller ända. 
 
Min älskade och underbara vän som tidigare i höst fick vandra vidare! <3 
 
I denna text och bild finns det inget som jag kallar för "andra värde" det finns ingen potentiell köpare eller affär eller dylikt där denna bild och text kan komma i kläm eller skada den potentiella situationen. 
 
//Elise C 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback