Stress som en reaktion på en händelse eller situation

Hej på er!
 
Hur en hanterar stress kan se väldigt olika ut. Samt vad som orsakar stressen kan också variera mycket. Definitionen av stress är heller inte den samma. Jag utgår från ett tillständ där en inte är lugn eller til freds. Och reaktionen på detta är någon form av stress. Olika stress relaterar till olika typer av reaktioner. Stress kan vara allt från att inte känna sig tillräcklig vilket leder till en situation som inte riktigt går ihop till att ha en tid att passa och veta att en är sen. 
 
Stress är något som finns i många olika former och företeelser i vårat samhälle. Att vara stress tålig är något som står med i många olika jobb annonser. En stress som är jobb relaterat med högt tempo kan för mig vara en väldigt givande och inspirerande känsla eller situation som jag då triggas av och ger positiv energi. Samtidigt som stress när en är sen kan vara av mer negativ kaliber. I båda de olika situationerna blir det något som en reagerar på men inte på samma sätt. 
 
Har också funderat kring innre och yttre stress och ostabilitet. Yttre stress kan vara mycket relaterat till det som händer utanför som en tenta som närmar sig. 
 
Inre stress är också i regel starkt kopplat till yttre faktorer men som kommer åt en på ett mycket mer personligt plan som blir väldigt känslo relaterade och kan förknippas med en situation som inte är hanterbar. Där en dessutom inte alltid är medveten om. Den inre stressen födder andra reaktioner kan även vara fysiska som illamående eller huvudverk eller dyl. 
 
Med andra ord yttre stress är troligen lättare att förstå att den faktiskt händer och möjligen också lättare att se vad som triggar den medans en inre stress mycket mer är kopplad till reaktioner på det som gör en stressad och det är mer reaktionen en blir medveten om. 
 
Jag som person är jordnära och känner ett stort behov eller anknytning till naturen, att just få uppleva och befinna mig i det där lugnet. Att bara få vara utan att höra trafiken, utan att tänka på allt det där jag borde göra och hinna med. Att ta en promenad ut i naturen få höra fågelkvitter och bara få vara och andas. Det är i dagensläge förbannat svårt att komma ut och möjligen ta en promenad då detta är starkt kopplat till min hund som numera inte längre finns med mig på samma sätt vilket i sig leder till en viss stress i en sådan situation. 
 
Att däremot bara vara ute i naturen med en vän ex lägga på en filt och bara vara och prata om allt och inget skulle dock kunna vara något som leder till att jag mer på ett rimligt sätt landar och kan vara här och nu. 
 
Detta inlägg är starkt relaterat till spontana tankar, och ett sätt att sätta ord på olika företeelseer i min vardag just nu. Stress kan såklart också översättas till andra saker och behöver inte vara stress i sig utan en annan typ av känsla eller dyl. I en del situationer kanske en bara slår av. Eller att stressen egentligen är obehag och att vi reagerar utifrån obehaget som inte är relaterat till vad vi till vardags skulle definiera som stress. 
 
 
//Elise C 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback