Studying a way of life!

Hej på er!
 
Varit en lång plugg dag, Om jag inte vaknade till liv när jag klev upp vaknade jag av min kära granne när hen började borra och ha sig, härligt! Nja kan jag nog inte påstå men ja kanske att det gick fortare att göra mig i ordrning för att bege mig mot skolan i alla fall. Ska snart bege mig tillbaka in i pluggträsket och geologins fantastiska värld men först en liten rast med massor av musik för att väcka liv i en hjärna som helst bara skulle vilja vara. Var minst sagt slutkörd på bussen, glömde trycka på stanna och lite sådant, dock stannade bussen ändå på min station, ibland har jag lite tur ändå!
 
Denna vecka har precis som föregående vecka gått otroligt fort, känns som om jag kom hem från borås typ igår, men icke snart en vecka sedan. 
 
Efter att ha skickat in ansökan till universitet/högskolan väntar jag nu med spänning att få reda på resultaten. Under urvals processerna kan jag dock få reda på en del ledtrådar hur det kan tänkas bli. Jag säger bara EGO BOOST! Jag har för det mesta haft det ganska kämpigt i skolan, inte varit någon direkt teoretisk talang eller någon som bara flugit igenom min skolgång utan många tuffa och långa timmar med plugg. Timmarna med plugg och sena nätter har snarare varit en regel än ett undantag. Samtidigt har jag alltid haft höga krav på mig själv och många gånger känt att jag lite grann snubblat på mål linjen. Mina betyg i gymnasiet blev dock väldigt bra även om en del kurser kändes som en ren katastrof och jag i efterhand lite grann frågar mig själv varför jag läste dem. Mina stretiga och motiga år under gymnasiet har dock resulterat i att jag har en meritpoäng på minst 19 som dock oftast lägger högre. Vilket för mig känns som ett förbannat bra resultat. 
 
Har dock fortfarande inte gjort något högskoleprov vilket gör att jag inte lägger på max poäng i någon ansökan. Dock är jag ändå förbannat nöjd med de meritpoäng jag till slut lyckades skrapa ihop från dessa år. 
 
Så ja nu gäller det att lägga manken till och också försöka leva upp till mina tidigare resultat och fortsätta försöka hitta motivationen till att gräva ner mig och fördjupa mig i mina fortsatta studier för att med lite tur inte uppnå ett så mycket sämre men snarare lika bra eller bättre resultat. 
 
Ser grymt mycket fram emot den dag då det inte tar emot att plugga längre, när det känns enkelt och när jag äntligen börjar ta mig mot det första delmålet på 180 hp när jag väl kan se mitt första resultat från mina fortsatta studier. Nu i sommar kommer jag att ha ca 95 hp så ja en ganska bra bit kvar men ja är bara att köra järnet. När jag uppnåt den studiestrategi när det inte längre tar emot på samma sätt som tidigare har jag också starka planer på att försöka läsa max poäng varje termin. Alltså försöka läsa 45 hp per termin för att komma framåt och lära mig ännu mer. 
 
Kommer dock behöva utveckla min bokhylla då jag pressat in nästan max på den med kurslitteratur.
 
Nä nu blir det att ta mig tillbaka till plugg djungeln och fortsätta att djupdyka och förstå och lära mig alla begrepp och sammanhangen mellan dem och alla processer som naturen skapar i våra landskap. 
 
 
//Elise C 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback