Jobb VS Studier

Hej!
 
Jag hittar mig själv gång på gång vara tvungen att tacka nej till jobb när jag egentligen gärna skulle jobbat på grund av studierna. Det är för mig en tuff balansgång. Att våga planera något och samtidigt känna att jag hinner med att studera så mycket om jag måste för att få med den kunskap jag är förväntad att ha till varje tenta och uppgift. 
 
Det finns mycket som skiljer jobb och studier från varandra. Vilket såklart inte är någon nyhet, men de som jag insätt påverkar mig mest är självständigheten och friheten att få bestämma själv. Just nu när jag studerar eftersom kurserna jag läser är så korta är det svårt att planera saker på sikt eftersom jag aldrig vet vad exakt jag kan förvänta mig av nästa kurs om två till tre veckor. Något jag tycker är ganska frustrerande stundtals. 
 
Samt att ha den känslan över mig att jag alltid kan göra mer att jag aldrig har gjort nog. Pluggat nog eller läst tillräckligt mycket under en dag eftersom det alltid finns minst ett till kapitel som jag skulle kunna läsa. 
 
När det kommer till jobb och den positionen jag haft när jag jobbat har jag alltid haft friheten att kunnat tacka nej till jobb pass även om jag för det mesta mer än gärna tagit mig an de jobb pass jag blivit tillfrågad om. Dock ger jobben mig frihet att planera in dagar då jag kan vara helt ledig och göra det jag inte hunnit med tidigare eller göra sånt som jag verkligen vill göra. Om jag är ledig en dag för lite eller för mycket kommer inte att ha så stor påverkan mer än på ekonomin och då har jag också möjligheten att ta igen det vid något annat tillfälle. Eller om jag märker att jag har fler utgifter så jobbar jag mer och mer intensivt.
 
Det finns många fördelar med att jobba som jag ser det men också med att just jobba som assistent. Samtidigt som i min yrkesroll kan göra livet lite bättre eller åtminstone försöka för någon samtidigt som jag kan underlätta och förmedla trygghet kan jag också välja att inte jobba vanliga jobb timmar 8-16 exempelvis jag kan välja att vara ledig dessa timmar och istället jobba natt och kvälls pass, 
 
Alla timmar på dygnet för mig som assistent är möjliga och potentiella jobb timmar. Något jag också ser som en stor fördel. Att inte varje vecka fem dagar behöva gå upp vid 6- 7 tiden för att vara vid jobbet vid åtta utan kan välja att gå upp åtta hinna med hästen hunden, gymmet studera och sedan dra iväg och jobba vid 16. 
 
Sedan kan det också vara skönt att ha "vanliga"jobb timmar och då kan jag också göra det valet. 
 
Samt att när jag är hemma och ledig så är jag just hemma och ledig jag kan inte jobba när jag inte är på plats vilket gör det väldigt tydligt och sätter mycket struktur. Att alltid känna att jag kan göra lite till är en ganska jobbig kännsla som jag inte alls upplevt när jag jobbade just för att jobb är jobb och lediga dagar är lediga dagar. 
 
Samt att ja ett jobb aldirg är det andra likt något jag ser som en stor fördel eftersom på så viss blir roligt och ibland lite av en utmaning. Samtidigt som jag har kvar tryggheten och rutinerna på varje plats som jag jobbar på. 
 
Nu är assistent yrket inte det ända jobbet jag har men ett av dem som jag valde att ta upp i detta inlägg. 
 
Om jag längtar och ser fram emot sommaren och stadiga rutiner -> Oh ja!!! :D
 
//Elise C 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback