Nytt projekt -> fjärde gången gilt?

Hej!
 
 
 
För något år sedan försökte jag kläcka fram hönsägg, då med en hemma gjord kläckmaskin som var maunell minst sagt på alla viss. Med flaskor med varm vatten spray flaska, frigolit, lampa, och en termometer, samt att jag varje dag vände äggen för hand. Resultat blev ingen kyckling men mer kunskap om hur det hela går till och vad man bör tänka på osv. 
 
För många år sedan när jag var runt 10 år gammal var vi i Norge hos en bonde och hälsade på. Efter vår vistelse där fick jag två hönsägg, var nog mer meningen att vi skulle äta dem men icke. Jag hade andra planer och värmde dem hela bilresan från Norge till Sverige och fortsatte med äggen även i Sverige. VId denna tiden hade jag ingen direkt kunskap om hur det gick till men en lampa och värme visste jag var viktigt. äggen låg i ca 20 dagar och hände absolut ingenting. 
 
Gången efter det hittade jag ägg från änder som av flera anledningar inte längre ruvades på av mamman. Sagt och gjort tog jag in äggen men utan att riktigt läsa på hur jag skulle gå tillväga. 
 
Så funderar på att testa detta en fjärde gång men då med en faktisk äggkläckar maskin. Jag är mycket för projekt och mycket för att vara på landet och allt som hör till. Att bo i stan är inte alltid lätt, dock trivs jag väldigt bra i längeheten i alla fall. 
 
Jag sa vid något tillfälle att om jag inte har skogen utanför knuten får jag ta in den istället, numera sitter jag med tio olika växter och fler blir det troligen. 
 
Så tillbaka till Äggkläckar maskin - funderar på att investera i en sådan då det vore fantastiskt kul att ha ett litet projekt - Om jag nu skulle lyckas få fram några kycklingar så blir det även ett nytt projekt att komma på vem som skulle vilja ta sig an de små. Dock skulle det såklart vara fantastiskt kul och att ha en äggkläckningsmaskin skulle öka chanserna otroligt mycket!
 
Så om jag genomför detta lilla projekt under våren nu återstår att se första steget skulle i såfall bli att leta rätt på en bra äggkläckare och sedan några funktionella ägg. Dock är ägg inte så svåra att få tag på då det även händer att ägg från ex ICA är befruktade och blir små kycklingar, Har även en bekant som födder upp vaktlar och säljer ägg. Vaktlar är små och väldigt roliga fåglar som finns i flera olika versioner. Kycklingarna från vaktlar är dessutom pytte små och går igenom hönsnät. 
 
Kom dock nyss på att jag även har ett stoooort akvarium kvar sen jag födde upp och hade massor av fiskar. Och stora akvarium är möjligt att ha vaktlar i eller kycklingar den första veckan lite beroende på antal och typ av fågel, osv :)
 
Ha re så bra!
 
//Elise C 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback