Ett samhälle som bygger dig från dag ett!

Hej! 
 
Hur samhället ser på män och kvinnor och personer med annan deffinition börjar redan den dagen vi kommer till världen. Ett ämnet som varit mycket omdiskuterat i olika medier ett ganska bra tag nu. Så fort vi fått en stämpel som slängs vi in i ett fack och så börjar samhället och vår omgivning att forma oss utifrån detta. 
 
Jag kommer inte gå in så djupt eller brett i ämnet då det finns otroligt många infallsvinklar och saker att diskutera kring ämnet. På förskolan hörs ofta meningar som "Nej flickor ska inte göra så" eller dylikt något som jag blir lite ställd av. För vad spelar det för roll om det är en liten flicka elelr pojke som gör något otillåtet eller olämpligt. En bättre passande meninga skulle kunna vara "Nej vi gör inte så" för att ja det ska inte vara köns bestämt vad som är tillåtet och inte tillåtet. 
 
Jag anser dock inte heller att flickor och pojkar på dagis som är de vanligaste faken som samhället försöker placera in barn i ska ha samma utgångspunkt. Det ska vara könsobundet till viss del sen finns det olika sätt att uppmuntra till att varje individ ska få ta plats och följa den egna viljan osv. 
 
Om vi lämnar förskolan och tittar närmare på hur män och kvinnor och andra könsidentiteter framställs på bilder i offentliga miljöer finns det ett väldigt tydligt maktspel oftast i bilderna. Vinklar, kropphållning och ljuset i bilden kan få en del personer att se ganska små ut och tittandes upp på betraktaren och i andra fall är det personen i bilden som har makten och tittar ner eller rakt på betraktaren.
 
Att just tänka på vinkel, ljus och kroppshållning när jag fotar människor och försöka bryta de självklara dragen och vanliga tillvägagångs sätten beroende på vem det är en fotograferar skulle vara otroligt kul att fotografera. Att utmana normen i dessa samanhang!! Dessa detaljer är inte så uppenbara när en inte tänker på dem som när en börjar lägga märket till det och då se hur uppenbart det är i olika bilder!
 
förhoppningsvis kan jag hinna fotografera en del människor i sommar och ha dessa saker i huvudet och spela ut bilderna på olika sätt för att exempelvis utmana makt förhållanden och dylikt. :)
 
Olika bilder med olika syften och maktspel. 
 
 Min bror i USA Julen 2014 
Jag i Östersund våren 2014 
 
//Elise C 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback