Planer som liten och planer nu!

Hej!
 
Om du frågade mig vad jag ville jobba med när jag var yngre skulle svaret blivit fältbiolog, hippolog eller dyl. Senare runt 8-9 skulle svaret blivit arkitekt eller något liknande yrke. Idag som jag förstått det finns inte riktigt yrket fältbiolog. 
 
Dock har jag insett längs vägen och under mina studier att jag kanske är närmare vad jag villa jobba med än vad jag varit tidigare. Jag har aldrig haft en bild av att läsa Geografi men har under terminens gång mer och mer förstått hur olika länkar och planer börjar falla samman. Hur puzzelbitarna börjar falla på plats och när jag tänker efter och tittat närmare på mina tidigare planer är det väldigt logiskt. Inom geografin finns det väldigt många olika aspekter från Naturen och miljön och hur den fungerar från ett rummsligt perspektiv till Urbar/ rural geografi som är stadsutveckling och staäder samt glesbygden/ landsbygden och hur den fungerar. Så ja kort och gott kan jag faktiskt få in delar av arkitektur samt fältbiolog på diverse olika sätt. 
 
Stadsutveckling och dyl har varit ett av mina många intressen längre och sedan jag började läsa miljö och sedan geografi har det bara blivit mer och mer intressant. 
 
Via mina förra kurser kom jag i kontakt med permakultur en odlings strategi som ända sedan jag kom i kontakt med det varit väldigt inspirerande. Miljöbalken var ett annat sådant ämne som väckte stort intresse hos mig när jag läste det. 
 
Social geografi är något jag kommit i kontakt med under den senaste terminen vilket känns väldigt intressant . HUr olika rum och platser skapar olika förutsättningar och hur makt och ägande kan ha betydelse. Samt hur en väljer att utforma och lägga upp ofentliga miljöer för att gynna en del grupper och missgynna andra grupper. Det skapar oliak förutsättningar för oss att leva och agera på olika platser. 
 
Inser mer och mer att jag faktiskt hamnat ganska rätt utbildningsmässigt. Miljö är något jag verkligen brinner för människor samt flera olika aspekter inom Geografin! 
 
Har sedan i höstas funderat lite på en dubbelkandidat hur det går med dessa planer vet jag inte men ja det skulle vara roligt. Om inte annat kommer mina två fokus bli Geografi då jag går de programmet och sedan miljö som jag läst mycket tidigare och fortfarande är något jag vill lära mig mer av. 
 
Grymt roligt att känna mig inspirerad, det som jag har absolut svårast för just nu är att sitta still och bara fokusera på studierna eftersom studierna väcker engageang hos mig. Detta gör att jag vill påverka och göra något även under min studietid. Kan. Inte. Sitta. Still och bara plugga. Därav att jag under hösten/våren försökt gå på diverse olika evenemang och öppna föreläsningar i andra ämnen :)
 
Har nog äntligen insätt att det fantastiskt är kul att plugga! Lite på tiden kanske! :D
 
Antropogena företeelser
Naturliga företeelser 
 
Nature 1
Nature 2 
 
//Elise C
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback