The world in our hands part 1

Hej!
 
Har  precis sätt en dokumentär av jorden och den värld som vi gemensmamt byggt upp. Som i social geografin vi har format vårat samhälle men det har också format oss. Om jag inte var trött från början så är jag det nu, inte på ett fysiskt plan men på ett psykiskt plan. Varje dag jag gör som alltid gjort gör jag heller inte något åt det som händer i olika delar av världen och är också en del av det. Jag har gjort aktiva val att på ett mer eller mindre medvetet sätt ta avstånd till en del industrier men som en av många människor delaktig i ett samhälle boende i en stad är jag en del av det hela. 
 
Precis som du och jag försöker vi alla överleva och ha ett liv, försöker leva och hushålla för nästa generation och vad vi lärt oss av våra föräldrar och vart vi födds har en stor påverkan på vart vi kommer att hamna. Hur vi kommer att leva och agera och vad vi förvänta oss och vad som förväntas av oss. 
 
Världen är i ett konstant krig, som trotts att det pågått under en så lång tid inte förrens nu börjat komma upp på tapeten. Det finns inga enkla lösningar och inga enkla svar. En del tror att ekonomin och att pengar kan styra och göra allt bra igen och till viss del kan jag hålla med när vårat samhälle är så beroende av den ekonomi vi byggt upp innanför samhällets murar och runt om i landskapen. 
 
Många av oss som bor i västvärlden blir frustrerade av att se vilka förstörelser som faktiskt sker just för att vi ska kunna leva våra lyxiga liv med tillgång till allt dygnet runt året om. Det är då lätt att dra alla de som vi tycker förstör över en och samma kant och tycka att det är korkade eller dumma i huvudet. Precis som du och jag försöker även de överleva, de är inte annorlunda från oss och de vi vill de har dock helt andra förutsättningar. I det samhälle och sätt som vi lever idag har vi både vinnare och förlorare och att spela oavgjort kommer troligen aldrig hända men istället för att spela 100 mot 1 kanske det kan bli jämnare.
 
Ibland är den kunskap vi har inte alltid den som lättast går att implementera på just alla platser även om det enligt böckerna ska gå. För att förstå gäller det många gånger att åka till platsen. Att träffa de som bor och lever på den platsen och lära av dem och deras kunskap som vi genom böcker aldrig kan lära. 
 
Delar av Stockholm, bild från en cykeltur 
 
Fortsättning föjer... 
 
//Elise C 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback